fbpx
Search
Close this search box.

Wat is SEO en hoe zet ik dit op de juiste manier in?

Het kan niet anders dan dat je weleens gehoord hebt over SEO, maar wat is SEO eigenlijk? En hoe zet ik dit op de juiste manier in? SEO is de afkorting van ‘Search Engine Optimization’, oftewel: zoekmachineoptimalisatie. Alle processen en verbeteringen die als doel hebben een website hoger in de Google te laten verschijnen.


In dit blog gaan wij het hebben over:

– Wat is SEO? (De betekenis van SEO);
– Waarom SEO belangrijk is;
– Hoe werkt SEO? Hoe zet ik SEO op de juiste manier in?

socialmediamanagement-creative-socialmediamananger-fit4marketing

Wat is SEO? (De betekenis van SEO)

SEO is de afkorting van ‘search engine optimization’ oftewel: zoekmachineoptimalisatie. Zoekmachine optimalisatie is in feite alles wat je doet om te zorgen dat je website zo hoog mogelijk getoond wordt in de organische zoekresultaten van de zoekmachines. Door organisch te ranken staat jouw website als zoekresultaat in de zoekmachine zonder dat je ervoor hebt hoeven betalen.

Waarom SEO belangrijk is?

Online gevonden worden is vandaag belangrijker dan ooit. Voor 95% van de Nederlanders start de zoektocht naar een product, bedrijf of dienst in een zoekmachine. Zichtbaar zijn in de zoekmachine is dus cruciaal om kanten aan te trekken. Bovendien is je website het visitekaartje van je organisatie. Zoekmachine optimalisatie is dan ook essentieel voor leadgeneratie. Hoe hoger je in de zoekresultaten staat, hoe meer gebruikers doorklikken naar je website. En dat is uiteindelijk wat je wilt.

Hoe werkt SEO? Hoe zet ik het op de juiste manier in?

Er zijn drie hoofdfactoren die zorgen voor een hogere ranking. Dat zijn de factoren: techniek, content en links.

  1. Techniek

Zorg ervoor dat de techniek achter je website in orde is. Denk aan:

  • De structuur van je website;
  • Het juiste gebruik van headers;
  • Een snelle laadtijd. Een snelle laadtijd zorgt ervoor dat bezoekers op de website blijven. Als alles bijvoorbeeld lang duurt om te laden, gaan zij naar een andere website;
  • Gebruiksvriendelijke urls;
  • Gebruik van een SSL-certificaat;
  • Gebruik van sitemaps;
  • Zo min mogelijk error-pagina’s;
  • Geen onnodige, zware code.
  1. Content

Zorg ervoor dat je doelgroep snel de informatie kan vinden waar hij/ zij opzoek naar is op jouw website. Bezoekers geven onbewust signalen door aan Google dat zij jouw website ‘briljant’ vinden. Denk aan de volgende signalen:

  • Het bezoeken van meerdere pagina’s op je website;
  • Niet direct afhaken op je website en terug keren naar Google;
  • Door een link naar jouw content/ website te plaatsen;
  • Het delen van de content op social media.
  1. Autoriteit (links)

De autoriteit wordt voor het grootste deel bepaald door externe inkomende links. Linkbuilding wordt steeds een belangrijker onderdeel van de zoekmachine optimalisatie. Zorg ervoor dat jouw website relevant blijft voor jouw doelgroep. En dat jouw website op veel andere website gedeeld wordt doormiddel van een link naar jouw website.

Zoals eerder vermeld wordt SEO bepaald door drie hoofdfactoren. De factoren: techniek, content en autoriteit (links). Denk bij techniek aan zaken als een heldere sitestructuur, een hoge laadsnelheid en gestructureerde data. Als tweede van belang is dat je zorgt voor relevante content dat jouw doelgroep interesseert. Door de autoriteit op jouw website bepaalt google de betrouwbaarheid van jouw website. Door alle tips toe te passen, scoort uw website een stuk hoger in de Google zoekmachine.

Meer blogs lezen? Allemaal handige blogs met relevante informatie die u kunt toepassen op uw website of in uw bedrijf.

Ontdek meer blogs

De beste tips & tricks voor jou 

Scroll naar boven